Fred Van Hove & Michael Moore

Beste Buren

woensdag 10 februari 2016

20:30

Fred Van Hove & Michael Moore - Beste Buren

Programma heeft al plaatsgevonden.

Vlaanderen Verbeelding werkt

Locatie info

  • Zittend publiek Type publiek
  • 20:00  Deuren open vanaf

Prijzen

  • € 10,00 Voorverkoopprijs
  • € 5,00  Voorverkoopprijs studenten *
  • 10/02/2016 18:00 Voorverkoop stopt op
  • € 12,00 Toegangsprijs
  • € 6,00  Toegangsprijs studenten *
Deel op facebook

coproductie met Stichting Doek Michael Moore wordt in 1954 in Californië geboren. Als kind leert zijn vader hem klarinet spelen. Later zal hij zich aan het New England Conservatory vervolmaken onder Jaki Byard. Eind jaren ’70 toert hij, als lid van de ‘Salt Lake Mime Troupe’, een eerste keer door Europa. Meteen voelt hij er zich aangetrokken door het avontuurlijke jazzklimaat. In 1982 beslist hij dan ook om er definitief naartoe te verhuizen. Hij vestigt zich in Amsterdam waar hij samenwerkt met o.m. Misha Mengelberg, Guus Janssen en Han Bennink. Ondanks zijn verhuis blijft hij daarnaast samenspelen met Amerikaanse musici. Zo behoren zijn groepen met bassist Mark Helias, drummer Gerry Hemmingway en pianist Fred Hersh in de jaren ’80 en ’90 tot hét beste wat jazz op dat moment te bieden heeft. Moore was reeds vele malen in de Singer gast met o.m. zijn Bigtet, het ICP Orchestra, Available Jelly en met zijn Fragile Quartet. Fred Van Hove (Antwerpen, 1937) ontdekte net na de Tweede Wereldoorlog de bebop in de ruime platencollectie van zijn vader, die beroepsmuzikant was. Charlie Parkers Dial-versie van ‘Lover man’ greep hem wel aan, maar veranderde hem niet meteen in een jazzfanaat. Wat hem stoorde aan jazz was de traditionele ordening, de strenge structuur van de thema’s en het duidelijk bepaalde akkoordverloop in de harmonie. Tijdens concerten met het Mike Zinzen kwartet begon hij steeds vrijer te spelen, wat uiteindelijk resulteerde in volledig vrij geïmproviseerde muziek die losstond van de Amerikaanse jazztraditie. Tegelijkertijd waren ook in andere Europese muzikanten met gelijkaardige experimenten bezig. In de woelige meidagen van ’68 nam Fred Van Hove samen met hen het ondertussen legendarisch geworden album MACHINE GUN op. Hiermee stond hij mee aan de wieg van de Europese vrije improvisatiescène. De volgende jaren zou hij samen met de Duitse saxofonist Peter Brötzmann en de Nederlandse drummer Han Bennink een trio vormen. Begin jaren 70' nam hij een solo album op voor 'Vogel Records', een Belgisch label dat tijdens haar korte bestaan ook enkele platen van o.m. Jack Sels en René Thomas uitbracht. Het tweede album was in duo met de Antwerpse saxofonist Cel Overberghe. 'Complete Vogel Recordings' is heruitgegeven door het Amerikaanse Atavistic Records en geldt als een klassieker van de Europese improvisatiemuziek. In diezelfde periode was Fred Van Hove één van de oprichters van WIM (Werkgroep Improviserende Musici), een vzw die de belangen van muzikanten verdedigde en die jarenlang het Free Music Festival in Antwerpen organiseerde.

Artiesten:

  • Michael Moor - Klarinet,Altsax
  • Fred Van Hov - Piano